Neuvonta ja ohjaus ikäihmisille
- Koronarokotukset: Rokotukset toteutetaan tällä hetkellä kutsumenettelyllä.
- Ota yhteyttä ikäihmisten neuvontaan ja ohjaukseen, jos sinua askarruttaa jokin omaan tai läheisen ihmisen ikääntymiseen, arkeen tai toimintakykyyn liittyvässä asiassa.
- Puhelinpalvelussa voit keskustella asiasta ammattilaisen kanssa ja saada neuvontaa tilanteen ratkaisemiseksi tai ohjeita kotona asumista tukevien ja helpottavien palveluiden löytämiseksi sekä käynnistämiseksi.
- Voit halutessasi jättää takaisinsoiton, jolloin soitamme sinulle takaisin mahdollisimman pian tai viimeistään seuraavan arkipäivän aikana.
- Palvelu on maksuton.
Puhelinpalvelu
p. 019 226 0403
Ma-to 8-15, pe 8-13
Sähköinen asiointi
Yhteydenotto sosiaalihuoltoon tuen tarpeen arvioimiseksi
- Asukkaalle, kun olet huolissasi omasta elämäntilanteestasi tai arjessa pärjäämisestä
- Yhteydenotto tehdään itsestä ja omasta tilanteesta vahvasti tunnistautuneena pankkitunnuksin, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla
- Ammattilaiselle, jos haluat ottaa yhteyttä asiakkaasi kanssa sosiaalihuoltoon ja asiakas voi itse tunnistautua sähköiseen asiointiin
- Tästä linkistä pääset tekemään yhteydenoton
Huom!
Ilmoitus sosiaalihuoltoon tuen tarpeen arvioimiseksi
- Asukkaalle, kun olet huolissasi läheisestäsi tai muun ihmisen elämäntilanteesta ja haluat, että hänen tuen tarpeita arvioidaan sosiaalihuollossa
- Ammattilaiselle, kun asiakas ei voi itse ottaa yhteyttä sosiaalihuoltoon omasta tilanteestaan
- Tehdään toisesta henkilöstä ilman tunnistautumista
- Voidaan tehdä tarvittaessa nimettömänä
- Voidaan tehdä toisen henkilön suostumuksella tai ilman suostumusta (lomakkeella kysytään erikseen suostumuksesta)
- Tästä linkistä pääset tekemään ilmoituksen sosiaalihuoltoon
Kaikki sähköiset yhteydenotot ja ilmoitukset sosiaalihuoltoon käsitellään viimeistään seitsemän arkipäivän kuluessa. Kiireellisissä tilanteissa ole yhteydessä puhelimitse sosiaalipäivystykseen p. 019 226 0400. Aukioloajat arkisin ma−to 8−15 ja perjantai sekä arkipyhien aatot 8−13. Aukioloaikojen ulkopuolella Keski-Uudenmaan sosiaali- ja kriisipäivystys puh. 019 711 0721
Yhteydenotto aikuisten mielenterveys- ja päihdepalveluihin (riippuvuudet tai kriisit) tai muihin terveyspalveluihin
Sähköposti
Yleisissä asioissa voit ottaa yhteyttä sähköpostilla käyttäen Keusoten turvapostipalvelua: https://turvaposti.keusote.fi/
Ohje turvapostin käyttöön
- Klikkaa linkistä https://turvaposti.keusote.fi/
- Kirjoita oma sähköpostiosoitteesi ja ruudulla näkyvä tunniste
- Kirjoita vastaanottaja-kohtaan neuvonta.ikaihmiset@keusote.fi
- Lisää aihe ja viestisi
- Lähetä
Ethän välitä arkaluonteista tietoa tai henkilötietoja sähköpostitse!
Huoli-ilmoitus
Puolesta-asiointi terveyspalveluissa
Terveyspalveluissa on mahdollisuus tehdä puolesta-asiointisopimus:
Odotusajat ikääntyneiden sosiaalipalveluihin
Iäkkäällä henkilöllä on oikeus saada hänelle myönnetty sosiaalipalvelu viimeistään kolmessa kuukaudessa siitä, kun tarve palvelulle on todettu ja palvelusta on tehty myönteinen päätös. Iäkkään henkilön palvelutarpeen arviointi on käynnistettävä viimeistään seitsemäntenä arkipäivänä yhteydenotosta.
Kunnan on julkaistava ainakin puolivuosittain tiedot siitä, missä ajassa iäkäs henkilö voi saada hakemansa sosiaalipalvelut.

Asioi terveyteen ja sairauteen liittyvissä asioissa
Henkeä ja terveyttä uhkaavissa hätätilanteissa SOITA 112
(esim. kova rintakipu, hengenahdistus, kouristelu, tajuttomuus, halvausoireet, väkivalta, muu hätätilanne)
Akuutin traumaattisen kriisin kohdatessa voi ottaa yhteyttä sosiaali- ja kriisipäivystykseen, puh. 019 711 0721, autamme 24/7/365. Akuutilla traumaattisella kriisillä tarkoitetaan äkillistä, yllättävää tapahtumaa johon ei ole voinut varautua. Tällaisia ovat esim. läheisen kuolema, läheisen itsemurhayritys, onnettomuudet, tulipalot.