Siirry sisältöön

Ikäihmisten palvelutarpeen arviointi

Tilanteen selvittäminen alkaa yhteydenotosta ikäihmisten neuvontaan ja ohjaukseen, tai kiiretilanteessa puhelimitse sosiaalipäivystykseen. Heränneestä huolesta voi ilmoittaa sähköisellä lomakkeella tai soittamalla, nimettömänä tai omalla nimellä. Ilmoitus voi tulla myös viranomaiselta tai muulta taholta.

Jos olet jo sosiaalipalvelujen asiakas tai sinulla on nimetty omatyöntekijä tai vastuutyöntekijä, ota yhteyttä suoraan häneen. Yhteystietoja löydät palvelukohtaisesti Keusoten verkkosivuilta.

Ensiarviointi tehdään viimeistään seitsemän arkipäivän aikana yhteydenoton tai ilmoituksen saapumisesta. Siinä selvitetään mm. kiireellisen avun tarve. Jatkotoimenpiteet sovitaan aina tilanteen mukaan.

Ensiarviointi voidaan toteuttaa yhtenä tai useampana kontaktina puhelimitse, etäyhteydellä tai tapaamisena.

Mikäli ensiarvioinnin aikana tilanteeseesi ei löydy sopivaa ratkaisua, aloitetaan kokonaisvaltaisempi palvelutarpeen arviointi.

Tavoitteena on luoda yhteinen ymmärrys kokonaiselämäntilanteestasi ja löytää ratkaisut, jotka tukisivat sinua parhaiten. Palvelutarpeen arvioinnin aikana sinulle kerrotaan erilaisista keinoista haastavan tilanteen ratkaisemiseksi sekä eri palveluvaihtoehdoista, jotka tukisivat arkeasi parhaalla mahdollisella tavalla.

Palvelutarpeen arviointi toteutetaan yhtenä tai useampana tapaamisena. Usein tehdään myös kotikäynti. Tapaamiset voidaan tarvittaessa järjestää etäyhteydellä.

Palvelutarpeen arviointiin voidaan pyytää osallistumaan sinulle läheisiä ihmisiä kuten perheenjäseniä, joita voidaan tavata tilanteen mukaan yhdessä tai erikseen. Lisäksi voidaan tarvittaessa olla yhteydessä muihin ammattilaisiin tai tukihenkilöihin.

Arvioinnin päätyttyä sinulle nimetään tarvittaessa omatyöntekijä, joka vastaa tukesi koordinoinnista ja palvelujen yhteensovittamisesta sekä toimii yhteyshenkilönä, mikäli tilanteesi muuttuu tai sinulla herää kysyttävää.

Toimi näin

Kun otat yhteyttä omasta tilanteestasi

  1. Ota yhteyttä Ikäihmisten neuvontaan ja ohjaukseen haluamallasi tavalla. Kiireellisessä tilanteessa ota yhteyttä puhelimitse hätäkeskukseen 112 tai Sosiaalipäivystykseen.
  2. Kerro ammattilaiselle tilanteestasi omin sanoin.
  3. Sovi ammattilaisen kanssa jatkotoimenpiteistä ja toimi annettujen ohjeiden mukaan.

Kun ilmoitat huolesi ikäihmisestä

  1. Pyri ottamaan huoli puheeksi asianomaisen kanssa. Mikäli keskustelu onnistuu ja tilanne aiheuttaa edelleen yhteisesti huolta, kannusta henkilöä itseään ottamaan yhteyttä ikäihmisten neuvontaan ja ohjaukseen.
  2. Joskus huolen puheeksi ottaminen ei ole mahdollista tai yhteinen keskustelu toisen henkilön kanssa ei tuota toivottua tulosta. Jos sinulla on edelleen huoli toisesta ihmisestä, ilmoita asiasta Ikäihmisten neuvontaan ja ohjaukseen haluamallasi tavalla. Voit tehdä ilmoituksen halutessasi nimettömänä. Kiireellisessä tilanteessa ota yhteyttä puhelimitse hätäkeskukseen 112 tai sosiaalipäivystykseen.

Kenelle ja millä ehdoin

Palvelu on tarkoitettu ensisijaisesti yli 65-vuotiaille henkilöille, jotka asuvat tai oleskelevat Keusoten alueella Hyvinkäällä, Järvenpäässä, Nurmijärvellä, Mäntsälässä, Pornaisissa tai Tuusulassa.

Puhelinasiointi

Ikäihmisten neuvonta ja ohjaus

Palveluajat

Avoinna arkipäivinä. Arkipyhien aattoina klo 13 saakka.
  • Maanantai 9:00 - 15:00
  • Tiistai 9:00 - 15:00
  • Keskiviikko 9:00 - 15:00
  • Torstai 9:00 - 15:00
  • Perjantai 9:00 - 13:00