Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymän hallituksella on 6.10. kokouksessa käsiteltävänään esitys uuden asiakas- ja potilastietojärjestelmäkokonaisuuden kilpailuttamisen käynnistämisestä pikaisella aikataululla.
Taustalla on tarve saada mahdollisimman nopeasti nykyistä yhteneväisempi asiakas- ja potilastietojärjestelmä ennen mahdollista siirtymistä sote-maakunnaksi. Sote-maakuntien toivotaan aikanaan mahdollistavan laajan tiedon integraation. Mahdollinen ratkaisu johtaisi Keusoten Tuusulan toimipisteiden Apotti -käyttöönoton siirtämiseen vähintään kahdella vuodella, vuodelta 2021 vuosille 2023–2024. Kuntayhtymän nykyiset järjestelmät korvaava asiakas- ja potilastietojärjestelmäkokonaisuus pyrittäisiin ottamaan käyttöön mahdollisimman pian, jo vuoden 2022 aikana. Mikäli kuntayhtymän hallitus puoltaa esitystä, tekee siirtämisestä ja kilpailutuksen käynnistämisestä lopullisen päätöksen kuntayhtymän valtuusto seuraavassa kokouksessaan.
Yhtenäinen asiakas- ja potilastietojärjestelmäratkaisu välttämätön
Keusoten nykyinen erityisen hajanainen asiakas- ja potilastietojärjestelmäkokonaisuus koostuu 16 erillisestä tietojärjestelmästä. Tämänhetkinen kuntapohjainen asiakas- ja potilastietojärjestelmäkokonaisuus ei tue kuntayhtymämuotoista toimintaa, joten yhtenäistävän ratkaisun tarve on välitön ja tähän pyritään määräaikaisella vuoteen 2026 saakka voimassa olevalla asiakas- ja potilastietojärjestelmäratkaisulla. Ratkaisu jättää sijaa mahdolliselle maakunnalliselle tietojärjestelmäratkaisulle asiakas- ja potilastietojärjestelmien osalta. Järjestelmä pyritään ottamaan käyttöön erittäin nopealla aikataululla.
- Apotti-järjestelmän käyttöönottoa on valmisteltu ensin Tuusulan kunnassa kesäkuusta 2016 lähtien, josta valmistelu siirtyi Keusoten Apotti-hanketoimistoon vuoden 2019 alusta. Yhteistyö Apotin kanssa on sujunut hyvin ja jatkuu edelleen, kertoo kuntayhtymän johtaja Pirjo Laitinen-Parkkonen.
Lisätietoja:
Pirjo Laitinen-Parkkonen, kuntayhtymän johtaja, p 040 182 5797